به دلایل فنی و اقتصادی، ولتاژ سرویس شبکه‌های توزیع فشار متوسط به‌ندرت از 35 کیلو ولت عبور می‌کند. شبکه‌هایی که با ولتاژ 1000 ولت یا کمتر کار می‌کنند، تحت عنوان شبکه‌های توزیع ولتاژ ضعیف (LV) شناخته می‌شوند. اتصال یک تاسیسات الکتریکی به تابلو برق فشار متوسط (MV) همیشه به این معنی است که این تاسیسات نیروی خود را از طریق این تابلو به قسمت‌های مختلف، منتقل می‌کند.

بسته به‌اندازه آن و معیارهای خاص که عمدتاً مربوط به بارها هستند (ولتاژ موردنیاز، تعداد، توان، محل و غیره ...)، مراحل نصب ممکن است نیازمند تابلو برق و منابع برق اضافی نیز باشد. مکان‌های این تابلوها به‌منظور بهینه‌سازی بودجه اختصاص‌ یافته به کابل‌های برق MV و LV، باید با دقت انتخاب بشوند. آن‌ها از طریق توزیع داخلی تابلو برق فشار متوسط، از منبع اصلی تامین می‌شوند. استفاده از تابلو برق فشار متوسط (MV) در کارخانه‌هایی که با دستگاه‌های برقی زیادی سروکار دارند دیده می‌شود. به‌طورکلی در شرایط معمولی و شرکت‌های کوچک تابلو برق فشار پایین بسیار مرسوم‌تر است زیرا صرفه‌جویی آن در انرژی بالاتر است. اما تحت شرایط درست تابلو برق فشار متوسط نیز می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند. 

به‌طورکلی تابلو برق به مجموعه متمرکز قطع کننده مدار، فیوزها و کلیدها (دستگاه‌های محافظ مدار) گفته می‌شود که برای محافظت، کنترل و جداسازی تجهیزات الکتریکی کار می‌کنند. دستگاه‌های محافظ مدار در سازه‌های فلزی نصب می‌شوند. این عملکرد تابلو برق موجب می‌شود از آن در سراسر سیستم‌های انتقال و توزیع برق و همچنین در تاسیسات تجاری یا صنعتی با اندازه متوسط تا بزرگ استفاده شود. موارد استفاده از تابلو برق فشار متوسط، بیشتر در زمینه همین  تاسیسات متوسط و بزرگ است زیرا که توانایی بالای این تابلو برق برای انتقال ولتاژ بالا، استفاده از این تابلو در خانه‌های مسکونی امری خطرناک و بیهوده می‌‌کند اما از طرفی، نیاز‌های اساسی کارخانه‌ها برای برق را، برطرف می‌سازد.

تابلو برق عایق گاز (GIS) دارای محفظه (های) مهروموم‌شده است که با هگزا فلورید گوگرد عایق گاز (SF6)، یا مخلوط SF6 و سایر گازهای عایق که اخیراً به بازار عرضه‌شده‌اند، پرشده است. محفظه مهروموم‌شده با گاز، نصب این تابلو برق را تسهیل می‌کند. استفاده از گاز به‌عنوان یک محیط عایق، به‌جای هوا، اجازه می‌دهد تا فاصله بین اجزای قطع کننده کاهش یابد. با اینکه عایق‌بندی تابلو برق فشار متوسط با هوا مرسوم‌تر است اما اگر شرایط شما خطرناک است و مجبور هستید که تابلو برق را در محل کار کارگرها در کارخانه خود قرار دهید بهتر است که تابلو برقی که با گاز عایق‌بندی شده، تهیه کنید.

قیمت تابلو برق فشار متوسط به عوامل متعددی بستگی دارد. شما باید هزینه موردنیاز برای آن را با توجه به موارد استفاده تابلو برق فشار متوسط خود در نظر بگیرید تا متحمل هزینه مضاعف برای فناوری‌های غیرضروری نشوید. همچنین عوامل متنوعی مثل جنس بدنه، مواد مورد استفاده برای عایق‌بندی، نوع تابلو برق، محل نصب و ولتاژ قابل‌قبول برای تابلو در قیمت تابلو برق فشار متوسط تاثیرگذار هستند.

محدوده قیمت می‌تواند از دو میلیون تومان تا صدها میلیون تومان و حتی بیشتر نیز باشد. در هنگام نصب تابلو برق باید در نظر داشته باشید که وظیفه نهایی تابلو برق حفاظت و کنترل وسایل برقی شما است تا هم, در مصرف انرژی کلی شما صرفه‌جویی بکند و از آن مهم‌تر در هنگام بروز مشکلات برقی از وسایل شما محافظت بکند. ازاین‌رو در هنگام خرید تابلو برق از هزینه‌های لازم صرف‌نظر نکنید و با مشورت با یک متخصص، بهترین تابلو برق ممکن را انتخاب کنید. اگر تابلو برق فشار متوسط تحت شرایط خیلی سخت قرار نگیرد و با باد و باران تماس مستقیم نداشته باشد، می‌تواند تا سالیان سال بدون مشکل به عملکرد خود ادامه دهد؛ ازاین‌رو بهتر است که در ابتدای خرید هزینه کنید تا اینکه بخواهید برای تعمیر و نگهداری آن در درازمدت هزینه کنید.