استفاده مداوم از ژنراتور باعث گرم شدن اجزای مختلف آن می شود. داشتن یک سیستم خنک کننده و تهویه برای برداشت گرمای تولید شده در این فرآیند ضروری است.

آب خام/شیرین گاهی اوقات به عنوان خنک کننده برای ژنراتورها استفاده می شود، اما اینها عمدتاً به موقعیت های خاص مانند ژنراتورهای کوچک در برنامه های شهری یا واحدهای بسیار بزرگ بیش از 2250 کیلووات و بالاتر محدود می شوند. هیدروژن گاهی اوقات به عنوان خنک کننده برای سیم پیچ های استاتور واحدهای بزرگ ژنراتور استفاده می شود زیرا در جذب گرما نسبت به سایر خنک کننده ها کارآمدتر است. هیدروژن گرما را از ژنراتور خارج می کند و آن را از طریق یک مبدل حرارتی به مدار خنک کننده ثانویه منتقل می کند که حاوی آب غیر معدنی به عنوان خنک کننده است. به همین دلیل است که ژنراتورهای بسیار بزرگ و نیروگاه های کوچک اغلب برج های خنک کننده بزرگی در کنار خود دارند. برای همه کاربردهای رایج دیگر، اعم از مسکونی و صنعتی، یک رادیاتور و فن استاندارد روی ژنراتور نصب شده و به عنوان سیستم خنک کننده اولیه کار می کند.

برای  تعمیر دیزل ژنراتور و همچنین  نگهداری یا تعمیرکار دیزل ژنراتور و سرویس کار دیزل ژنراتور  با  در تماس باشید

بررسی سطح مایع خنک کننده ژنراتور به صورت روزانه ضروری است. سیستم خنک کننده و پمپ آب خام باید پس از هر 600 ساعت شستشو و مبدل حرارتی پس از هر 2400 ساعت کارکرد ژنراتور تمیز شود. ژنراتور باید در یک منطقه باز و دارای تهویه هوا قرار گیرد که دارای هوای تازه کافی باشد. قانون ملی الکتریک (NEC) دستور می دهد که حداقل فضای 3 فوتی باید در همه طرف های ژنراتور در نظر گرفته شود تا جریان آزاد هوای خنک کننده تضمین شود.

دود اگزوز ساطع شده توسط ژنراتور درست مانند اگزوز هر موتور دیزلی یا بنزینی دیگر است و حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی است که باید به درستی مدیریت شوند. از این رو، نصب یک سیستم اگزوز کافی برای دفع گازهای خروجی ضروری است. این نکته را نمی توان به اندازه کافی مورد تاکید قرار داد زیرا مسمومیت با مونوکسید کربن یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در مناطق آسیب دیده پس از طوفان است زیرا مردم تا دیر نشده حتی به آن فکر نمی کنند.

لوله های اگزوز معمولا از چدن، فرفورژه یا فولاد ساخته می شوند. اینها باید مستقل باشند و نباید توسط موتور ژنراتور پشتیبانی شوند. لوله های اگزوز معمولا با استفاده از اتصال دهنده های انعطاف پذیر به موتور متصل می شوند تا لرزش ها را به حداقل برسانند و از آسیب به سیستم اگزوز ژنراتور جلوگیری کنند. لوله اگزوز به بیرون ختم می شود و از درها، پنجره ها و دیگر منافذ به خانه یا ساختمان منتهی می شود. باید مطمئن شوید که سیستم اگزوز ژنراتور شما به هیچ تجهیزات دیگری متصل نیست. همچنین باید با قوانین شهری محلی مشورت کنید تا مشخص کنید که آیا عملیات ژنراتور شما نیاز به تأیید مقامات محلی دارد تا اطمینان حاصل شود که از قوانین محلی برای محافظت در برابر جریمه ها و سایر مجازات ها پیروی می کنید.