نصب پمپ آب با توجه به ضعیف شدن شدن چریان آب، بسیار راحت و کارآمد است و تأمین آب به‌طور منظم به تمام مناطق خانه شمارا تضمین می‌کند. درحالی‌که پمپ‌های آب بیشتر توسط لوله‌کش‌های واجد شرایط نصب می‌شوند، بهتر است با نصب صحیح پمپ آب آشنایی داشته باشید، تا هم بتوانید در هنگام نصب، بر روی کار نظارت داشته باشید و هم در شرایط اضطراری بتوانید خودتان کارهای لازم را انجام دهید. می‌توانید نصب صحیح پمپ آب را در ۳ مرحله انجام دهید.

آماده‌سازی

این یکی از حساس‌ترین مراحل است. این مرحله تعیین خواهد کرد که آیا پروژه شما موفق خواهد بود یا خیر. ابتدا با تعیین و آماده کردن ابزار و موادی که برای پروژه لازم است، شروع کنید. این ابزار ممکن است شامل لوله‌های آب، کابل‌های برق، انبردست، آچار، نوار برق، پیچ و پیچ‌گوشتی باشد (ممکن است به ابزارهای دیگری نیاز داشته باشید).

پمپ را به برق بزنید

شاید باورش سخت باشد اما گاهی اوقات هنگامی‌که نصاب‌های خانگی برای تعمیر پمپ آب با متخصصین تماس می‌گیرند، مشکلشان تنها نزدن پمپ آب به پریز برق هست که کاری ساده است اما به‌راحتی ممکن است فراموش شود. بیشتر پمپ‌های آب خانگی برای کارکرد خود به برق متکی هستند بنابراین یک دوشاخه در این حالت، برق پمپ آب شمارا تأمین می‌کند. دوشاخه باید در نقطه‌ای نه‌چندان دور از جایی که قصد نصب پمپ آب خود رادارید نصب شود. با این کار می‌توانید از حداقل منابع استفاده کنید.

برای پمپ آب خود فضا ایجاد کنید

این مرحله به‌شدت بستگی به این دارد که بخواهید پمپ آب خود را در چه بخشی از خانه خود نصب کنید و انتخاب درست آن می‌تواند در آینده به سرویس پمپ آب و یا عیب‌یابی پمپ آب کمک کند. در اکثر موارد، پمپ آب درجایی در حیاط خانه نصب می‌سود تا بتواند به‌راحتی آب تمام قسمت‌های خانه شمارا تأمین کند. در این صورت باید برای پمپ آب خود، سایه‌بان و پناهگاهی ایجاد کنید. برای ساختن پناهگاه قابل‌قبول برای پمپ آب خود، می‌توانید از چند ورق چوب و آهن استفاده کنید. این باعث می‌شود پمپ شما از عوامل خارجی مانند باران یا حتی سرقت مصون بماند. پس‌ازآن، لوله‌های اصلی آب را متصل کنید.

سیم‌کشی

مرحله بعدی قرار دادن سیم‌های برق به‌گونه‌ای است که آن‌ها منبع برق را با پمپ آب متصل کنند. برای اقدامات ایمنی بیشتر، بسته به محل قرارگیری پمپ آب، همه سیم‌ها باید از زیرزمین عبور کنند که این امر در عیب‌یابی پمپ آب شما در آینده نیز کمک می‌کند، چون اگر پمپ ایرادی پیدا کند، می‌توانید تقریباً مطمئن باشید که از خود پمپ است و نه سیم‌ها.

نصب نهایی پمپ آب

با نصب لوله‌های آب و سیم‌های برق موجود، زمان نصب واقعی پمپ آب فرارسیدهاست. با کمک شخصی دیگر (پمپ‌های آب می‌توانند خیلی سنگین باشند)، پمپ آب خود را برداشته و در پناهگاه پمپ آبی که آماده کرده‌اید، قرار دهید.

کابل‌های برق ولوله‌های آب را با توجه به دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط سازنده، به پمپ آب متصل کنید. بیشتر پمپ‌های آب دستورالعمل‌های متفاوتی دارند، بنابراین عاقلانه خواهد بود که راهنما را بخوانید، فارغ از اینکه چند بار پمپ‌های آب را نصب‌کرده‌اید. یک نکته بسیار مهم دیگر این است که هم برق و هم آب را قطع کنید تا زمانی که کارتان تمام شود. این کار نه‌تنها کار شمارا آسان می‌کند بلکه از خطراتی مانند برق‌گرفتگی نیز جلوگیری می‌کند.

 

شاید نصب تابلو برق برای پمپ آب‌کاری واجب نباشد، زیرا که پمپ آب تمام مدت بدون نیاز به انجام هیچ‌گونه تنظیماتی برای برق ورودی آن به کار خود ادامه می‌دهد، اما اگر تابلو برق کنترل پمپ آب نصب کنید می‌توانید میزان برق ورودی به آن را کنترل کنید و در صورت نیاز آن را کاهش دهید که این کار موجب افزایش طول عمر پمپ  آب شما خواهد شد.