همان‌طور که میدانیم کاربرد تابلو برق به وسایل برقی خانه محدود نمی‌شود و نحوه عملکرد تابلو برق الکتروموتور به آن اجازه می‌دهد که گزینه‌های متنوع زیادی برای کنترل الکتروموتور در اختیار شما قرار بگیرد. به‌طورکلی کاربرد تابلو برق برای پمپ و الکتروموتور به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • افزایش قدرت (بوست کردن)

نحوه عملکرد تابلو برق بوستر پمپ به این صورت است که جریان دی موتور پمپ را افزایش می‌دهد و این اجازه را به آن می‌دهد که سریع‌تر و قدرتمندتر کار کند. این بوست کردن مناسب شرایطی است که حجم غیرقابل‌پیش‌بینی از مایعات، سیالات و یا ریز جامدات وارد محدوده پمپ شده است و نیاز سریع به دفع و خروج آن‌ها است.

البته نکته بسیار مهمی که قبل از بوست کردن پمپ خود باید در نظر داشته باشید این است که این امر از عمر دستگاه شما می‌کاهد و یا حتی ممکن است به موتور پمپ شما صدمه جدی وارد کند و آن را بسوزاند و یا حتی منفجر کند. درنتیجه پیش از افزایش قدرت توانمندی پمپ خود را در نظر بگیرید و میزان آمپر قابل دریافتی آن را چک کنید و تا حد امکان از این گزینه استفاده نکنید، مگر اینکه در شرایط اضطراری قرار گرفتید.

  • کاهش قدرت

نحوه عملکرد تابلو برق الکتروموتور به‌طورکلی در جهت قابلیت کاهش دادن جریان برق ورودی به آن است. نحوه عملکرد تابلو برق بوستر پمپ در این شرایط به این‌گونه است که میزان برق ورودی به موتور دستگاه شما را کاهش می‌دهد تا کارکرد آن پایین‌تر بیاید و یا به اصطلاحی، کمتر کار کند.

این امر بخصوص در زمانی موثر است که دستگاه شما در شرایط راحتی قرار دارد و نیاز ندارد که از حداکثر توان خود استفاده کند اما چون اکثر پمپ و الکتروموتورها قابلیت تشخیص میزان کارکرد مورد نیاز خود را ندارند و در تمام مدت در حداکثر توان خود کار می‌کنند. شما می‌توانید با راحتی و با استفاده از تابلو برق این انرژی ورودی را کاهش دهید تا در برق صرفه‌جویی کنید. بهتر است پیش از کاهش دادن جریان برق ورودی شرایط پمپ و الکتروموتور را در نظر بگیرید و در صورت امکان، با یک متخصص مشورت کنید تا میزان قدرت را زیادی پایین نیاورید و موجب انباشته شدن مایعات و سیالات نشوید.

  • قطع کامل برق ورودی

کارکرد اصلی تابلو برق برای وسایل خانگی قطعی کامل برق ورودی به وسایل برقی است که موجب می‌شود عمر این دستگاه‌ها افزایش یابد و همچنین از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

این نحوه عملکرد تابلو برق پمپ، شاید برای الکتروموتورها آن‌چنان حیاتی به نظر نرسد، زیرا توانایی جذب برق پمپ و الکتروموتور بسیار بالا است و به‌ندرت پیش می‌آید که اضافه‌بار برای این دستگاه‌ها مشکلی به وجود بیاورد، اما بااین‌حال این امکان صفر نیست. ممکن است در شرایطی که در  سیستم برقی خانه و یا کارخانه شما اختلال بزرگی پیش‌آمده، جریان ورودی به دستگاه، از حد تحمل آن بیشتر بشود و موتور دستگاه بسوزد و یا حتی منفجر شود. حتی ممکن است در جریان کلی برق کشور اختلال پیش‌آمده باشد و برق ورودی به سیستم، مدام قوی و ضعیف شود که این‌گونه در طولانی‌مدت ایجاد خرابی برای موتور شما می‌کند. در تمامی این شرایط تابلو برق، برق ورودی الکتروموتور را کاملاً قطع می‌کند تا عمر آن افزایش یابد و احتمال هرگونه حادثه‌ای از بین برود.