تفاوت موتور برق اینورتری و اینورتری، در این مقاله موتور برق های مورد بحث  قدرت های ۰.۵ تا ۱۲ کیلووات میباشد که برای برق مصرفی در ایران که ۲۲۰ ولت با فرکانس ۵۰ هرتز است استفاده می شوند. این موتور برق ها معمولا از موتور با دور ۳۰۰۰ دور برای تولید برق ۵۰ هرتز استفاده میکنند.

دینام های موتور برق معمولی طوری طراحی شده اند که با توجه به قدرت خروجی مورد نیاز  و موتور مورد استفاده و خروجی حدوداً ۲۲۰ ولت، باید از سیم پیچ به مقدار کافی و تعداد قطب های لازم با توجه به دور ثابت موتور برخوردار باشند تا آمپر مورد نیاز را در دور مشخص تولید و گرمای حاصل از تولید برق را تحمل کنند. چنانچه سیم پیچ مورد نظر از مقدار کافی کمتر باشد موجب گرم شدن زیاد سیم پیچ و در نتیجه سوختن دینام می شود.

تفاوت کنترل ولتاژ در سیم پیچ های معمولی

این سیم پیچ ها برای کنترل برق از 2 سیستم کنترل ولتاژ استفاده می کنند. 1 سیستم براش لس  2. سیستم AVR کنترل ولتاژ اتوماتیک

      کنترل ولتاژ خروجی سیستم براش لس

مدل قدیمی تر براش لس( بدون بروس ) که منظور بدون زغال و بالشتک میباشد، و برق مناسبی تولید نمی کنند و با نوسان دور موتور علاوه بر فرکانس، ولتاژ نیز تغییر می کند. که برای برای مصارف امروزی پیشنهاد نمی شود.

       کنترل ولتاژ توسط سیستم اتوماتیک

سیستم اتوماتیک کنترل ولتاژ یا همان به اصطلاح AVR به این صورت می باشد، که توسط یک ولتاژ اولیه مقدار مغناطیس تولید شده در هسته را کنترل می کند تا ولتاز خروجی از پوسته ثابت و حدود 220 ولت باشد. در این سیستم که امروزه اکثر موتور برق ها به آن مجهز هستند با تغییر دور موتور ولتاژ تغییر زیادی نمی کند. سیستم اتوماتیک کنترل ولتاژ بطور دائم از ولتاژ خروجی نمونه برداری می کند تا ولتاژ دی سی هسته را برای تولید مغناطیس لازم جهت تولید ولتاژ لازم در پوسته تنظیم کند. و هر لحظه که دور موتور بالا یا پایین میشود این سیستم خیلی سریع ولتاژ خروجی را تنظیم می کند تا کمترین نوسان را در ولتاژ شاهد باشیم.

سیم پیچ موتور برق اینورتری

سیم پیچ موتور برق اینورتری برای تولید برق علاوه بر سیم پیچ نیاز به تبدیل کننده برق که اینورتر نامیده میشود نیز دارد. در این مدل سیم پیچ، برق خروجی که شامل فرکانس و ولتاژ ثابت می باشد، توسط قسمت دیجیتال که اینورتر نام دارد تنظیم میشود. از این رو نوع سیم پیچ با توجه به دور موتور به صورت مستقیم طراحی نمی شود و با توجه به نوع اینورتر و مقدار آمپر خروجی طراحی می شود. معمولا سیم پیچ اینورتر بجای تولید برق با آمپر بالا، برق با ولتاژ بالا تولید میکند.

چون برق با ولتاژ بالا بجای آمپر بالا تولید حرارت کمتری دارد در نتیجه نیاز به سیم پیچ کمتری نسبت به هم توان آن در موتور برق معمولی دارد. 

در مجموع برق تولید شده با ولتاژ بالا در نهایت توست اینورتور به فرکانس ۵۰ هرتز ثابت و ۲۲۰ ولت تبدیل میشود. و قسمت اینورتر در زمان تبدیل تولید حرارت خواهد کرد که باید دمای آن کنترل شود.

 

ما علاوه  بر فروش موتور برق ، امکان تعمیر موتور برق در انواع مختلف و برند های متعدد را داریم و یکب از حرفه ای ترین تیم تعمیرکار موتور برق را داریم ، بازار موتور برق سعدی و بازار موتور برق شادآباد و چراغ برق  سه بازار موتور برق در تهران هستند که ما در آنها فعال هستیم 

کیفیت برق در موتور برق های معمولی

کیفیت برق در موتور برق هایی که توسط AVR تولید می شود مناسب می باشد. و مشکل خاصی برای استفاده های معمولی ندارند. ولی برق تولید شده توسط موتور برق های نوع براش لس مناسب هر استفاده ای نمیباشد تون تغییر ولتاژ در این موتور برق ها زیاد است و ممکن است به دستگاههای شما آسیب برساند.

کیفیت برق در موتور برق اینورتری

کیفیت برق در موتور برق های اینورتری بسیار بالا و تا حدود خالص می باشند. و نمودار برق خروجی کاملا سینوسی می باشد. این موتور برق ها برای استفاده اکثر دستگاهها مناسب می باشد و در موارد خاصی برای راه اندازی دستگاههایی که نیاز به فرکانس دقیق 50 هرتز هستند باید استفاده می شوند. مانند دستگاههای ابزار دقیق و یا بعضی از UPS که با توجه به مقدار فرکانس حساس هستند استفاده می شود. 

تفاوت موتور برق معمولی و اینورتری در کنترل ولتاژ

در موتور برق های معمولی توسط سیستم AVR ولی در موتور برق های اینورتری توسط قسمت دیجیتال اینورتر تنظیم می شود.