فلایویل و گاورنر هر دو ابزارهای مکانیکی هستند که بیشتر برای یک هدف استفاده می شوند. یعنی کنترل یا تنظیم نوسانات. در حالی که فلایویل تغییر سرعت را در میل لنگ تنظیم می کند، گاورنر تغییر سرعت ناشی از تغییر بار را کنترل می کند.

تفاوت اصلی بین این دو در این است که فلایویل زمانی که موتور در حال کار است همیشه در حال کار است و عملکرد از چرخه ای به چرخه دیگر ادامه دارد، در حالی که عملکرد در مورد گاورنر متناوب است، یعنی فقط زمانی کار می کند که موتور کار نمی کند. هر دو تمایل دارند سرعت را در طول نوسانات تثبیت کنند، بنابراین به نظر می رسد تفاوت عمدتاً در کارایی باشد.
بیایید هر دو را بررسی کنیم:
 

فلایویل چیست؟

فلایویل یک چرخ دوار سنگین است که به یک شفت گردان متصل است که به دلیل تفاوت بین گشتاور حرکتی و گشتاور فعال در طول چرخه، انتقال قدرت موتور رفت و برگشتی را تثبیت می کند. اساسا، این یک دستگاه مکانیکی است که به طور خاص برای ذخیره انرژی دورانی طراحی شده است. این به عنوان یک مخزن عمل می کند، به این معنی که انرژی را زمانی ذخیره می کند که منبع انرژی بیشتر از مقدار مورد نیاز برای عملیات باشد و زمانی که منبع کمتر از نیاز باشد، انرژی را آزاد می کند.
به عبارت ساده، چرخ طیار انرژی دورانی اضافی را برای استفاده متناوب ذخیره می کند. در موتورهای خودرو، انرژی را ذخیره می کند تا به موتور در ضربات آرام پیستون کمک کند.
 

گاونر چیست؟

گاورنر همچنین یک وسیله مکانیکی است که سرعت متوسط موتور را در صورت وجود تغییرات در بار کنترل می کند. این در اصل یک دستگاه کنترل کننده سرعت است که برای اندازه گیری و تنظیم سرعت دستگاه صرف نظر از تغییرات بار استفاده می شود. بدون توجه به تغییرات بار، سرعت موتور را در محدوده های مشخص شده حفظ می کند. هنگامی که بار موتور تغییر می کند، گاورنر پیکربندی را تغییر می دهد و بر این اساس عرضه سوخت را کنترل می کند. برخلاف فلایویل، می تواند سرعت را تنظیم کند، اما در صورت نیاز قادر به ذخیره و تامین انرژی نیست. این در اکثر برنامه های موتوری مانند تراکتور، ماشین چمن زنی، اتومبیل و غیره استفاده می شود. این مکانیزم به عنوان یک مکانیسم کروز کنترل عمل می کند که موتور را بدون توجه به تغییرات بار، در محدوده سرعت مشخصی که شما انتخاب می کنید کار می کند. تغییرات بار را تشخیص می دهد و دریچه گاز را متناسب با آن تنظیم می کند.
 

تفاوت بین فلایویل و گاورنر

۱- مبانی فلایویل و گاورنر
هر دو دستگاه مکانیکی هستند که برای تنظیم/کنترل سرعت برای جبران تغییرات سرعت اما با نقاط ضربه متفاوت استفاده می‌شوند. فلایویل در شرایط بارگذاری مختلف برای هر سیکل ترمودینامیکی سرعت ثابتی را حفظ می کند. از طرف دیگر، گاورنر، عملکرد موتور و سرعت اصلی آن را نیز کنترل می کند، اما وسیله آن با فلایویل متفاوت است.
 
۲ – عملکرد فلایویل و گاورنر
فلایویل انرژی چرخشی اضافی را برای استفاده متناوب ذخیره می کند. این انرژی را زمانی ذخیره می کند که منبع بیشتر از مقدار مورد نیاز برای عملیات باشد و زمانی که منبع کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، انرژی را آزاد می کند. گاورنر جریان سوخت را تنظیم می کند تا سرعت متوسط را در طول چرخه بدون توجه به تغییرات بار حفظ کند.
 

تاسیسات 365 بعنوان یکی از تامین کننده لوازم دیزل ژنراتور و لوازم یدکی دیزل ژنراتور ، وارد کننده قطعات دیزل ژنراتور نظیر پرکینز مکالته ، تلک ، استمفورد ، لوول ، بادوین ، ولوو و ....  و تامین لوازم دیزل ژنراتور ایرانی و سازنده دیزل ژنراتور در ایران در یازار دیزل ژنراتور سعدی و بورس دیزل ژنراتور تهران  ،  صد البته  دفتر مرکز آماده  و همچنین تعداد قابل توجهی نمایندگی دیزل ژنراتور در تهران و شهر های ارائه کلیه خدمات در حوزه دیزل ژنراتور و موتور دیزل ژنراتور  اعم از فروش دیزل ژنراتور و سرویس دیزل ژنراتور میباشد

 

۳ – عملیات فلایویل و گاورنر
فلایویل یک چرخ فلزی در حال چرخش سنگین است که در برابر تغییرات سرعت چرخش مقاومت می کند و انرژی را در زمانی که منبع انرژی ناپیوسته است تامین می کند. تکانه اینرسی چیزی است که فلایویل را به حرکت در می آورد و با سرعت زاویه ای متغیر می چرخد. با وجود تغییرات انرژی، میل لنگ در هر حرکت چرخه با سرعت ثابت کار می کند. از طرف دیگر گاورنر با تنظیم میزان سوخت رسانی به موتور، سرعت موتور را کنترل و حفظ می کند.
 
۴ – سرعت فلایویل و گاورنر
چرخ طیار با سرعت زاویه‌ای متغیری می‌چرخد که هنگام ذخیره انرژی افزایش می‌یابد و با آزاد کردن آن کاهش می‌یابد. با افزایش سرعت زاویه ای خود انرژی مکانیکی را جذب می کند و با کاهش سرعت زاویه ای انرژی آزاد می کند. از سوی دیگر، یک گاورنر، نوسانات در سرعت متوسط را که به دلیل تغییر بار رخ می دهد، به حداقل می رساند. برای ثابت نگه داشتن سرعت متوسط، جریان سوخت را افزایش می دهد.
 
 

۵ – کاربرد فلایویل و گاورنر
فلایویل بیشتر شبیه یک دستگاه درون چرخه است که عمدتاً در موتورهای رفت و برگشتی استفاده می شود که در آن منبع انرژی متغیر است، مانند موتورهای خودرو یا ماشین های ساخت مانند آسیاب نورد، ماشین های پانچ و غیره. برعکس، گاورنر، دستگاه کنترلی که برای تنظیم سرعت ماشین استفاده می شود و بیشتر در وسایل نقلیه، شفت توربین، گاورنر گریز از مرکز و غیره استفاده می شود.