به کمک یک تابلو برق با نصب یک خازن مناسب، می توان از طریق ورودی برق تک فاز، یک الکتروموتور سه فاز را راه اندازی کرد. این یک ویژگی عالی و کاربردی است. چرا که بیشتر ساختمان ها و کارگاه ها ممکن است به برق سه فاز دسترسی نداشته باشند و نتوانند در حالت عادی از دینام سه فاز استفاده کنند.

اینجاست که یک طراحی و ساخت تابلو برق، مشکل ما را حل می کند. البته نباید این موضوع را انکار کرد که توان موتور در حالت ورودی برق سه فاز، بیشتر از حالت ورودی تک فاز خواهد بود.

نکته مهم انتخاب صحیح خازن است. به این صورت که به ازای هر اسب بخار، 50 میکرو فاراد ظرفیت خازن مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال؛ برای یک موتور 2 اسب بخار، یک خازن 100 میکرو فارادی باید در پنل برد نصب شود تا دینام سه فاز با برق تک فاز کار کند.

شاید این سوال پیش آید که در راه اندازی الکتروموتور سه فاز و یا الکتروموتور تک فاز، حتما باید از تابلو برق استفاده کنیم؟ خیر، معمولا از این تجهیزات بدون تابلو برق استفاده می شود، اما بعضی تجهیزات که در تابلو برق وجود دارد، قطعا باید مورد استفاده قرار گیرد، مانند کنترل فاز و بیمتال. البته داشتن یک تابلو برق اصولی، به حفاظت بیشتر تجهیزات کمک می کند.  حفاظت موتور سه فاز مهم است، حفاظت در برابر اضافه بار ها و اختلافات ولتاژ.

امنیت دینام در برابر اختلالات ولتاژ با استفاده از کنترل فاز انجام می شود. جابجایی ولتاژ یا عدم برابری فاز ها، باعث اهمیت استفاده از این قطعه در پنل برد می شود.

 

خطرات ناشی از اضافه بار جریان را کلید های بیمتال رفع می کنند. شرایطی را در نظر بگیرید که جریان برق ورودی به دینام، ناگهان از ظرفیت دینام بیشتر شود، مثلا دینام در حال چرخاندن یک گیربکس است و ناگهان گیربکس مشکل فنی پیدا کرده و قفل می شود. در این شرایط چرخش شفت الکتروموتور قطع شده اما جریان ورودی برقرار است و اضافه بار شدیدی روی دینام ایجاد می شود. اینجا است که تجهیزات بیمتال نقش خود را بازی می کنند و جریان را قطع می کنند. تجهیزات بیمتال، کلید فرمان، کنتاکتور ها و دیگر کلید های حافظتی، از لوازم اصلی استفاده شده در تابلو برق هستند و می توانند اضافه بار در تمام مدار ها را ایمن کنند.